تکواندو
تربیت بدن و تربیت روح

 

دو عقیده متفاوت راجع به مصرف کربوهیدارت‌های قندی قبل از شروع ورزش وجود دارد. برخی معتقدند که خوردن این مواد باعث افت قند خون حین ورزش می‌شود، اما اعتقاد غالب این است که خوردن این مواد قبل از ورزش تاثیر مثبت بر کارایی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان موسسه علم ورزش به بررسی این مطلب پرداختند. به ورزشکاران هشدار داده شده که خوردن غذاهای دارای کربوهیدرات یک ساعت قبل از ورزش سوخ و ساز ورزش را تغییر می‌دهد. این عمل باعث تولید انسولین می‌شود که سوخت کربوهیدرات توسط ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه‌ با سوختن کربوهیدرات، گلوکز و قند خون پایین می‌افتد به این پدیده hypoglycemia با افت قند خون گفته می‌شود. این اتفاق معمولا در ابتدای شروع ورزش می‌افتد و بعد از ادامه ورزش خود به خود سوخت و ساز درست می‌شود، اما کارایی ورزشکار پایین می‌آید. روند خوردن کربوهیدرات پیش از ورزش ادامه دارد و بسیاری از ورزشکاران و مربیان درباره بازگشت افت قند خون با ترس صحبت می‌کنند، با این وجود، خوردن کربوهیدرات باعث می‌شود به مدت طولانی در یک جلسه ورزشی نیاز به سوخت مجدد برای بدن نباشد.



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور

يادآوري چند نکته در امر تغذيه به جهت جذب بيشتر غذا :
به آرامي غذا بخوريد کاملاً‌ غذا را بجويد تا به خوبي با بزاق آغشته و هضم آن آسان شود 
غذا را بايد با توجه به جوانب رواني - تغذيه اي و مطابق با ذائقه فردي تهيه کنيد ، به نحوي که اشتها آور باشد .
ميوه يا سبزي مصرفي بهتر است از يک نوع باشد . به همين ترتيب نبايد يک شيريني يا يک مخلوط از غلات را بعد از سيب زميني يا ماکاروني يا برنج مصرف کرد .
اگر در يک وعده غذايي ، گوشت ، ماهي و تخم مرغ و يا انواع سبزي ها با هم وجود دارند ، بايد مخلوطي که به مصرف مي رسد ،‌از مقدار کل گوشت يا سبزي در نظر گرفته شده بيشتر نباشد ( مثلاً اگر توصيه شده است که ۹۰ گرم گوشت مصرف شود مي توان به جاي آن ۳۰ گرم گوشت به اضافه ۳۰ گرم ماهي و يک عدد تخم مرغ استفاده کرد ) .
نوشيدن مايعات همراه با غذا ، موجب رقيق شدن شيره معده مي شود و در نتيجه هضم غذا طولاني ميشود . بنابراين همراه با غذا نبايد بيش از يک تا دو ليوان مايعات نوشيد . اما در فاصله دو غذا بايد حتماً مايعات نوشيد تا نياز بدن به آب تأمين شود . در طول روز بايد حدود ۲ ليتر نوشيدني مصرف شود ( يک آشاميدني در محل تمرين همراه خود داشته باشيد ) .



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور

10 دقیقه بعد 10: قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود. می‌دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می‌گیرد و شیرینی‌اش را خنثی می‌کند.

 20
دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

 40
دقیقه بعد: حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند. گیرنده‌های آدنوزین مغز حالا بلوک می‌شوند تا از احساس خواب‌آلودگی جلوگیری کنند



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور

 

مایعات نیاز دارد که در هنگام ورزش و فعالیت بدنی ، علاوه بر این مقدار هر 20 – 10

دقيقه یک بار به 200 تا 300 میلی لیتر مایع اضافی نیز احتیاج دارد.

دو ساعت اول بعد از فعالیت بدنی در بیرون از منزل ، بایستی 700 میلی لیتر مایعات مصرف کنید.

بچه ها در حالت عادی نیاز به 120 تا 240 میلی لیتر مایعات نيازدارند و هنگامی که در بیرون از منزل فعالیت دارند بایستی هر 20 دقیقه یک بار 150 تا 270 میلی لیتر آب و مایعات مصرف کنند.

بعد از تمام شدن بازی یا فعالیت کودک در بیرون از منزل ، در طی دو ساعت اول ، به

700 میلی لیتر مایعات نیاز دارد.

آیا می دانید که :



ادامه مطلب...

تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور
تغذیه مناسب پیش از ورزش
 
اگر شما مشغول ورزش‌ استقامتی‌ هستید که‌ در طول‌ آن‌ دریافت کربوهیدرات‌ اضافی‌ مشکل‌ است‌، ممکن‌ است‌ آرزو کنید که‌ کاش‌ قبل‌ از تمرین‌، یک‌ غذای‌ با GI پایین‌ را امتحان‌ می‌کردید...
 

تعداد اندکی‌ از اشخاص‌ درصورت‌ مصرف‌ کربوهیدرات‌ در طول‌ یک‌ ساعت‌ قبل‌ از ورزش‌ ، بدنشان‌ عکس‌العمل‌ شدیدی‌ نشان‌ می‌دهد که این موضوع قابل بررسی است.


● آیا غذاهای‌ با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌، بهتر است؟


شاخص گلیسمی یا (GLYCEMIC INDEX) میزان تأثیر ماده غذایی کربوهیدراتی را در افزایش قند خون نشان می دهد.


غذاهای‌ محتوی‌ کربوهیدرات‌ اثرات‌ متفاوتی‌ بر روی‌ قند(گلوکز) خون‌ دارند. مواد خوراکی با شاخص‌ گلیسمی‌ پایین‌ مثل سیب، گلابی، گریپ فروت، لوبیا، عدس، آلبالو، گیلاس، انجیر، برگه زردآلو ، هلو، آلو ، بستنی ، شیر، ماست، سوپ گوجه فرنگی و بادام زمینی باعث‌ آزاد سازی‌ آرام‌ و پیوسته گلوکز در خون‌ می‌شوند در حالی‌ که‌ مواد خوراکی با شاخص گلیسمی‌ بالا مثل عسل، شکلات، ذرت، نان سفید، کشمش، آب نبات ، بیسکویت، هویج، آب پرتقال، کدو حلوایی و سیب زمینی پخته باعث‌ افزایش‌ سریع‌ و کوتاه‌ مدت‌ گلوکز خون‌ می‌شوند.



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 26 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور

درباره‌ ی ورزش و اهمیت آن در سلامتی انسان، بسیار سخن گفته شده است. از این رو منظور این مقاله بررسی عمیق ‌تر اثرات فیزیولوژیک و بیوشیمیایی ورزش و بررسی علمی پدید‌‌ه‌های مثبت ناشی از آن است. به ‌طور قطع با بیشتر شدن اطلاعات عمومی در این زمینه، اهمیت ورزش و فعالیت جسمانی بیش از پیش روشن خواهد شد.

 

افزایش توده‌ی عضلانی بدن و افزایش مصرف انرژی پایه

تمرینات مرتب و منظم ورزشی در زندگی افراد باعث کاهش بافت چربی و افزایش توده‌ی عضلانی بدن می ‌شود که این امر به نوبه‌ ی خود باعث افزایش مصرف انرژی پایه ‌ی بدن می ‌شود. در حدود 75- 60 درصد انرژی کل مصرفی روزانه مربوط به انرژی مصرفی در حال استراحت است، یعنی حالتی که شخص هیچگونه فعالیت جسمی نداشته و به ‌طور کامل در حال استراحت یا درازکش است.



ادامه مطلب...

تاريخ : شنبه 26 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور

صفحه قبل 1 صفحه بعد